Τρίτη 19 Απριλίου 2016

Το βαρύ κόστος της Ryan Air και η «Μαρία Αντουανέτα»

Η λειτουργία της εταιρείας με τα σημερινά δεδομένα έχει καταστεί πλέον ασύμφορη με απάθεια 
-Με απάθεια παρακολουθεί η κυβέρνηση 

Με πολύ βαριές καταγγελίες για θεμελιώδη σφάλματα της κυβερνητικής πολιτικής σε σχέση με τον τουρισμό αποχωρεί η Ryan Air από την ελληνική αγορά.

Μια αεροπορική εταιρεία «χαμηλού κόστους» προκαλεί στον νευραλγικό τομέα του τουρισμού μια πολύ υψηλού κόστους ζημιά, την οποίαν παρακολουθεί με απάθεια η καθ' ύλην αρμόδια, κα Έλενα Κουντουρά, αδιαφορώντας ουσιαστικά για τα 2,5 εκατομμύρια επιβατών που η Ryan Air διακινεί στην Ελλάδα ετησίως. Εύστοχα ο εμπορικός διευθυντής της Ryan Air συνέκρινε την αναπληρώτρια υπουργό Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού με την Μαρία Αντουανέτα, καθώς η κα Κουντουρά μοιάζει να μην αντιλαμβάνεται τη σοβαρότητα της κατάστασης.

Ο Ντέιβιντ Ο' Μπράιεν ανακοίνωσε την απόφαση της Ryan Air να τερματίσει άρον-άρον τις καλοκαιρινές πτήσεις της στην Ελλάδα, καθώς η λειτουργία της εταιρείας με τα σημερινά δεδομένα έχει καταστεί πλέον ασύμφορη. Μιλώντας σε κυριακάτικη εφημερίδα, ο κ. Ο' Μπράιεν αποκάλυψε ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει αγνοήσει σχεδόν όλες τις επιστολές που έχει επανειλλημμένως αποστείλει η Ryan Air, διαμαρτυρόμενη για την δρακόντεια φορολόγηση. Σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλείται το στέλεχος της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας, στη Ryan Air αναλογή ποσοστό 41% επί της συνολικής αύξησης της επιβατικής κίνησης στην Ελλάδα για τους πρώτους μήνες του 2016.

Ο Ντέιβιντ Ο' Μπράιεν δηλώνει αδυναμία να κατανοήσει το γιατί η κα Έλενα Κουντουρά αγνοεί επιδεικτικά τις προτάσεις της Ryan Air η οποία διεκδικεί πιο ευνοϊκούς όρους συνεργασίας με το ελληνικό κράτος προσφέροντας ως αντάλλαγμα την εγγύηση ότι θα φέρει επιπλέον 10 εκατομμύρια τουρίστες εντός της επόμενης τριετίας.

Με τα σημερινά δεδομένα η Ryan Air μεταφέρει στο αεροδρόμιο της Αθήνας 2,5 εκατομμύρια επιβάτες σε ετήσια βάση.
Ο κ. Ο' Μπράιεν θεωρεί ότι, εξαιτίας των πολύ υψηλών φόρων, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» χάνει ένα τεράστιο πλήθος επιβατών. Κι αυτό συμβαίνει κατά τον εκπρόσωπο της Ryan Air επειδή ισχύει το μονοπωλιακό καθεστώς μιας ιδιωτικής εταιρίας στην οποία έχει παραχωρηθεί η εκμετάλλευση του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας.
Κατ' αυτό τον τρόπο, το κράτος φορολογεί με 12 ευρώ κάθε επιβάτη, χωρίς όμως να καρπώνεται τα έσοδα, εφόσον αυτά επενδύονται ξανά στην επένδυση του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Τελικά, το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει 18 εκ. επιβάτες το χρόνο, ενώ θα μπορούσε να έχει τουλάχιστον 30 εκ., πάντα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ντέιβιντ Ο' Μπράιεν. Ο οποίος αναφέρει συγκριτικά το Δουβλίνο, μια πόλη τουριστική μεν αλλά που δεν μπορεί να συγκριθεί σε αξιοθέατα με την Αθήνα. Παρόλ' αυτά, το εκεί αεροδρόμιο δέχεται 7 εκ. επιβάτες περισσότερους από το «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Το δόγμα της Ryan Air σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα συνοψίζεται στον εξής συλλογισμό: «Είναι καλύτερα να έχεις επιβάτες χωρίς φόρους, παρά φόρους χωρίς επιβάτες». Σε αυτό το πνεύμα ήταν γραμμένες οι περίπου 25 επιστολές που έχουν στείλει οι Ιρλανδοί στην ελληνική κυβέρνηση, η οποία μπήκε στον κόπο να απαντήσει μόνο σε 3 από αυτές. Η δε αναπληρώτρια Τουρισμού επιμένει ότι είναι αναρμόδια.
Στις 18 Μαρτίου η Ryan Air ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην πρόωρη κατάργηση των δρομολογίων της, ξεκινώντας από το νησί της Κω. Και πάλι, όμως, έστω και εάν έμοιαζε με τελεσίγραφο, η αρμόδια υπουργός δεν θέλησε να απαντήσει. «Ίσως η κα Κουντουρά ήταν υπερβολικά απασχολημένη με την έκθεση στο Μαϊάμι και δεν μπόρεσε να ασχοληθεί με το γεγονός ότι χωρής τη Ryan Air η ελληνική αγορά χάνει οκτώ πτήσεις την ημέρα δύο μήνες νωρίτερα» δήλωσε πικρόχολα ο Ντέιβιντ Ο' Μπράιεν.

Η πρόταση της Ryan Air συνοπτικά αφορούσε σε μια πενταετή συμφωνία που θα προέβλεπε ελαφρύνσεις και απαλλαγές, με αντάλλαγμα την εγγυημένη αύξηση της τουριστικής ροής προς την Ελλάδα.
Η ιρλανδική εταιρεία διεκδικούσε μειωμένοους φόρους και τέλη για τους μήνες εκτός της καλοκαιρινής περιόδου, δηλαδή της «high season», απαλλαγή από το τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων στα περιφερειακά αεροδρόμια το οποίο φτάνει τα 12 ευρώ ανά επιβάτη. Επιπλέον, η Ryan Air ζητούσε μείωση του τέλους αυτού κατά 50% στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Εάν το ελληνικό κράτος εφάρμοζε αυτά τα ευνοϊκά μέτρα για μία πενταετία, η Ryan Αir θα δεσμεόταν να φέρει επιπλέον 2 εκ. επιβάτες στην Αθήνα και ακόμη 3,5 εκ. στα επαρχιακά αεροδρόμια.

Ο Ντέιβιντ Ο' Μπράιεν επικρίνει σκληρά την πολιτική της Ελλάδας για τον τουρισμό, καθώς θεωρεί απαράδεκτο το ξεπούλημα των περιφερειακών αεροδρομίων, χωρίς ικανά ανταλλάγματα. Κατά τη γνώμη του «οι Γερμανοί της Fraport θα μεγαλώσουν τις υποδομές, οι οποίες όμως, εκτός της υψηλής σεζόν, θα είναι άχρηστες. Κατόπιν, εφόσον έχουν το μονπώλιο, θα αυξήσουν τα τέλη των αεροδρομίων. Αυτοί θα καταστρέψουν τον τουρισμό των νησιών προσελκύοντας περισσότερους tour operators μόνο για δύο μήνες, ενώ αυτό που πραγματικά χρειάζονται τα νησιά είναι περισσότερους επιβάτες για περισσότερους μήνες».

Η απάντηση της «Μαρίας Αντουανέτας»

Στις καταγγελίες και τα παράπονα του εμπορικού διευθυντή της Ryan Air, η κα Έλενα Κουντουρά απάντησε με ανακοίνωσή της, η οποία όμως ελάχιστα αγγίζει την ουσία και τα καυτά ζητήματα: «Πρόσφατα, ο εκπρόσωπος της εταιρείας επανήλθε με επιστολή του, αυτή τη φορά συγκεκριμένα για το αεροδρόμιο της Κω, ζητώντας την άμεση απαλοιφή του εν λόγω τέλους.

Στις συναντήσεις μας που είχαν προηγηθεί με τον εκπρόσωπο της εταιρείας, και στην ανταλλαγή αλληλογραφίας μας στη συνέχεια, ξεκαθάρισα ότι το συγκεκριμένο αίτημα για την κατάργηση των τελών 12 ευρώ ανά επιβάτη, δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητά μου. Τέτοιου είδους θέματα εντάσσονται στο πλαίσιο της κεντρικής κυβερνητικής πολιτικής που αφορά και τις αεροπορικές εταιρείες, και του συνέστησα να απευθυνθεί στα αρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών.

» Έχω ευχαριστήσει στο παρελθόν τον εκπρόσωπο της Ryanair και τον ευχαριστώ για μία ακόμη φορά δημοσίως για την πρόθεσή του να φέρει επιπλέον 5 εκατ. επιβάτες στην Ελλάδα, σε βάθος τριετίας. Και φυσικά του τόνισα ότι υποστηρίζω κάθε ενέργεια που καθιστά το τουριστικό προϊόν της χώρας μας πιο ανταγωνιστικό και αγωνίζομαι προς αυτή την κατεύθυνση για όλα τα ζητήματα που εμπίπτουν στις αρμοδιότητές μου και στον τομέα ευθύνης μου, γεγονός που επιβεβαιώνεται από το ιστορικό ρεκόρ αφίξεων και εσόδων του 2015, μετά από τη συστηματική εφαρμογή της νέας μας τουριστικής πολιτικής με ορίζοντα τετραετίας.

» Όσον αφορά στους προσωπικούς χαρακτηρισμούς που ειπώθηκαν δημοσίως, αυτοί δεν συνάδουν ούτε με τους ελάχιστους κανόνες σεβασμού, ούτε με το πνεύμα αγαστής συνεργασίας. Η εταιρεία γνωρίζει πολύ καλά ότι τα ζητήματα oικονομικής και φορολογικής φύσεως είναι εκτός του τομέα ευθύνης του εκάστοτε αρμόδιου για θέματα Τουρισμού Υπουργού».


protothema

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου