Σάββατο 16 Ιουλίου 2016

Ηρθε η νέα εποχή συνεχούς «σερφαρίσματος»

Η περιήγηση στο Διαδίκτυο όπως την ξέραμε έχει τελειώσει. Τουλάχιστον έτσι υποστηρίζουν οι πλέον ειδικοί του Διαδικτύου, οι άνθρωποι της Google, στηριζόμενοι στις μετρήσεις των αναζητήσεων των χρηστών τους. Πλέον, δεν συνδεόμαστε όταν το επιθυμούμε όπως παλαιότερα, αλλά ζούμε στο Διαδίκτυο, είμαστε συνέχεια συνδεδεμένοι μέσω των έξυπνων τηλεφώνων.

Αναμφίβολα αυτή η μεταστροφή δημιουργεί αλλαγές τόσο ως προς τη διαδικτυακή παρουσία όσο και ως προς την καταναλωτική συμπεριφορά.
Οπως εξηγεί στην «Κ» ο Γρηγόρης Ζαριφόπουλος, διευθυντής Google σε Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, «η συνεχής σύνδεση δεν έχει αλλάξει μόνο τη συμπεριφορά των χρηστών, αλλά και τις προσδοκίες τους».

Η τελευταία έρευνα που εκπονήθηκε από την εταιρεία Ipsos για λογαριασμό της μηχανής αναζήτησης, σε δείγμα 1.000 Ελλήνων όλων των ηλικιών, έδειξε ότι στρεφόμαστε στις συσκευές μας από πραγματικές προθέσεις για το τι θέλουμε να κάνουμε, τι χρειαζόμαστε να βρούμε ή να αγοράσουμε και αναμένουμε άμεσες και σχετικές απαντήσεις.

«Η συμπεριφορά των χρηστών έχει αλλάξει για πάντα. Καθώς το κινητό έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας, είμαστε μάρτυρες μιας θεμελιώδους αλλαγής στον τρόπο με τον οποίο καταναλώνουμε περιεχόμενο στο Διαδίκτυο. Υπάρχουν πραγματικές προθέσεις για το τι θέλουμε να κάνουμε, τι χρειαζόμαστε να βρούμε ή να αγοράσουμε και έτσι αναμένουμε άμεσες και σχετικές απαντήσεις. Αυτές οι στιγμές είναι κρίσιμες επειδή επηρεάζουν τη λήψη αποφάσεων και τη διαμόρφωση των προτιμήσεων των χρηστών, είναι αυτές που έχουν σημασία για τον χρήστη» προσθέτει ο κ. Ζαριφόπουλος.

Τα αποτελέσματα στην αναζήτηση «πώς να...», φαίνεται ότι έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων χρηστών, καθώς πάνω από το 70% χρησιμοποιεί αυτή τη φράση τη στιγμή που θέλει να μάθει μια πληροφορία. Συγκεκριμένα το 77% των χρηστών έξυπνων τηλεφώνων στρέφεται συχνά στο κινητό του για ιδέες, ενώ κάνει μια συγκεκριμένη δουλειά, μαγειρεύει, γυμνάζεται ή επισκευάζει κάτι.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το εύρημα σχετικά με τη στιγμή που ο χρήστης θέλει να δει κάτι. Το 76% των χρηστών έξυπνων τηλεφώνων στράφηκε στο YouTube μέσα στον προηγούμενο μήνα για να ψυχαγωγηθεί ή να εμπνευστεί (συγκεκριμένα οι Ελληνες έψαξαν ιδέες για: συμβουλές μαγειρικής, σύγκριση προϊόντων, πώς να μακιγιαριστούν –γυναίκες μόνο–,πώς να εγκαταστήσουν ένα νέο προϊόν, πώς να επισκευάσουν ένα προϊόν, ταξιδιωτικές συμβουλές κατά τη διάρκεια επίσκεψης σε ένα νέο μέρος, συμβουλές για διάβασμα, τις τελευταίες εξελίξεις στη μόδα ή πώς να φορέσουν κάτι, πώς να υπολογίσουν δάνεια).

Οι αναζητήσεις που αφορούν χρηστικές πληροφορίες για τη στιγμή που υπάρχει ανάγκη να βρει κάτι ο χρήστης, φαίνεται ότι κυριαρχούν. Συγκεκριμένα, 90% των χρηστών έξυπνων τηλεφώνων έχουν χρησιμοποιήσει τα κινητά τους για να συλλέξουν πληροφορίες για την τοποθεσία ενός καταστήματος/οργανισμού, αγορά ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Το 79% των χρηστών συμφωνεί με την άποψη ότι «όταν ψάχνω κάτι στο κινητό μου, μου αρέσει που υπάρχει η επιλογή να καλέσω εύκολα μια επιχείρηση κατευθείαν από τα αποτελέσματα της αναζήτησης».

Ακόμη αποτυπώνεται ζωηρό ενδιαφέρον των Ελλήνων για την έρευνα αγοράς και τα διαδικτυακά καταστήματα. Το 94% του συνόλου των καταναλωτών έχει ανακαλύψει καινούργια προϊόντα ή μάρκες διαδικτυακά: μέσω μηχανών αναζητήσεων ή διαφημίσεων. Το 59%, αυτών που έχουν κάνει έρευνα αγοράς στο κινητό τους τηλέφωνο, έχει σκεφτεί να αγοράσει ένα προϊόν που δεν θα είχε διανοηθεί υπό άλλες συνθήκες να αγοράσει, λόγω μιας σχετικής πληροφορίας που ήταν διαθέσιμη στο κινητό εκείνη τη στιγμή.

Σε σχετική μέτρηση τον Ιούνιο του 2016 παρουσιάζονται υψηλά επίπεδα online χρηστών –70%– οι οποίοι συμφωνούν απόλυτα, ότι είναι σημαντικό γι’ αυτούς να έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, οπουδήποτε και αν βρίσκονται. Η επιθυμία αυτή εμφανίζεται υψηλότερη στις γυναίκες, σε ποσοστό 75% σε σχέση με τους άνδρες 66%.

Οι φόροι περιορίζουν την κατανάλωση

Σημαντική αύξηση του δείκτη καταναλωτικού κλίματος συνολικά στην Ευρώπη, όχι όμως και στην Ελλάδα, διαπιστώνει μελέτη της εταιρείας GfK για το δεύτερο τρίμηνο του 2016. Οι αυξημένες φορολογικές υποχρεώσεις φαίνεται να περιορίζουν την κατανάλωση των Ελλήνων όπως δείχνουν τα σχετικά στοιχεία. Χαρακτηριστικά τον Μάιο, ο δείκτης κατανάλωσης είχε υποχωρήσει στη χαμηλότερή του τιμή από τον Φεβρουάριο του 2012, αγγίζοντας τις -51,6 μονάδες. «Οι οικονομικές υποχρεώσεις που καλούνται να διεκπεραιώσουν τα νοικοκυριά τους επόμενους μήνες, βάζουν φρένο στην κατανάλωση», εξηγεί στην «Κ» η κ. Χαβάτζα Πηνελόπη, υπεύθυνη επικοινωνίας της εταιρείας.
Δεν θα έμενε ανεπηρέαστος από την οικονομική αστάθεια ο δείκτης οικονομικών προσδοκιών, ο οποίος αποτυπώνει μείωση συγκριτικά με την ίδια περίοδο πέρυσι, παρασύροντας και τον δείκτη εισοδηματικών προσδοκιών. «Οι Ελληνες δεν εκτιμούν ότι θα υπάρξει βελτίωση στα οικονομικά τους και αυτό επηρεάζει και το ποσοστό κατανάλωσης, περιορίζοντας τις αγορές στα βασικά καταναλωτικά προϊόντα», προσθέτει. Συγκεκριμένα, τον Μάιο, ο δείκτης εισοδηματικών προσδοκιών μειώθηκε, αγγίζοντας το χαμηλότερό του επίπεδο από τον Αύγουστο του 2013 και φτάνοντας τις -48,9 μονάδες.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο τα δεδομένα διαφέρουν, όχι όμως δραματικά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, «λόγω του ότι στα ευρωπαϊκά κράτη, τους τελευταίους τρεις μήνες, κυριαρχούν κυρίως θέματα που αφορούν μεμονωμένα κάθε χώρα (οι εκλογές στην Αυστρία και την Ισπανία, οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, οι διαπραγματεύσεις σχετικά με δόσεις της Ε.Ε. προς την Ελλάδα, η προσφυγική κρίση στην Ιταλία, κ.λπ.), οι δείκτες καταναλωτικού κλίματος παρουσιάζουν πολύ διαφορετική εικόνα.
 Σε γενικές γραμμές, ωστόσο, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος για την Ευρώπη των «28» παρουσίασε σημαντική αύξηση μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου 2016. Συγκεκριμένα, αυξήθηκε κατά 4,1 μονάδες, φτάνοντας τις 13,1 μονάδες. Αυτή είναι η υψηλότερη τιμή από τον Μάρτιο του 2008 (16,8 μονάδες)».
Τα αποτελέσματα της έρευνας λαμβάνονται από έρευνα καταναλωτών που διεξάγεται σε όλες τις χώρες της Ενωσης για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Περίπου 40.000 άνω των 18 συμμετέχουν στην έρευνα μηνιαίως.



kathimerini.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου